Podobné články
10 tipů pro výběr spojky do vaší aplikace

Novinky
Volba nejlepší brzdy nebo spojky pro danou úlohu vyžaduje technické know-how a schopnost chytrého výběru.
Pomocí těchto odborných tipů dokážete svou příští aplikaci správně rozběhnout – i zastavit.
Kromě základního předpokladu, že vyšší počet cyklů vede ke zkrácení životnosti spojky nebo brzdy, je dalším faktorem, který je potřeba zohlednit, teplo. Pokaždé, když je spojka nebo brzda v záběru, vzniká mezi kontaktními plochami teplo. V závislosti na momentu setrvačnosti a rychlosti mohou teploty přesáhnout 400°.
Pokud je spojka s kuličkovým ložiskem po dlouhou dobu
v záběru (bez relativního pohybu mezi vstupem a výstupem
spojky) a v aplikaci se vyskytují vibrace, může v drážkách
ložiska docházet k brinellování. Toto deformační
poškození drážek způsobuje vibrace při otáčení ložiska,
které mohou vést k nepříjemnému hluku a nakonec k selhání
ložiska. Při prototypových zkouškách v laboratoři se
brinellování často nezjistí a může se projevit až po značném
počtu hodin praktického provozu. Míra poškození ložisek je
funkcí úrovně vibrací a může se lišit stroj od stroje. I když
tento problém mohou vyřešit alternativní konstrukce ložisek,
jednoduchým trikem, jak předcházet brinellování, je zavést u
spojky občasné cyklování, aby se kuličky mohly pohybovat a
mazat drážky ložiska.
Volba špatného typu brzdy nebo spojky je problém především
tam, kde jde o bezpečnost pracovníků a kde v provozu nebo
jeho blízkosti pracují lidé. Při konzultacích s koncovými
uživateli často pokládáme otázky ohledně bezpečnosti. Často
neuvažují o bezpečnostních dopadech hydraulicky nebo pneumaticky
aktivované brzdy při výpadku napájení. V takových případech
je lepší použít brzdu aktivovanou pružinou s hydraulickým
nebo pneumatickým uvolňováním. Díky tomu se při případném
výpadku napájení brzda aktivuje. Dalším problémem je
předimenzování konstrukce brzdy, především v rámci
technologického zařízení. Specifice hydraulické brzdy tam, kde
je ihned k dispozici pneumatika, která naprosto dokáže tuto
práci zvládnout, vyžaduje instalaci posilovače pro přeměnu
pneumatického výkonu na hydraulický, s dodatečnými náklady
a sníženou účinností. Aby nedocházelo k předimenzování
nebo poddimenzování návrhu aplikace brzdy, je důležité pečlivě
vypočítat požadovanou velikost dynamické a statické síly.
U aplikací s vysokým počtem cyklů je důležité provést
úplnou a přesnou analýzu aplikace (se zohledněním všech
momentů setrvačnosti zátěží, rychlostí a potenciálních
zdrojů tření), aby bylo možné maximalizovat frekvenci cyklů a
udržet opakovatelnost. Pohony s proměnným kmitočtem,
navzdory své rostoucí popularitě, mají svá omezení, pokud jde
o řízení pohybu a zajištění řízeného zastavení a
přidržení. I oproti servomotorům, vzhledem k mimořádně
vysokému poměru krouticího momentu k internímu momentu
setrvačnosti typické kombinované spojky a brzdy, může tato
kombinace dosáhnout stejné nebo lepší přesnosti než servo –
především pokud jde o poměr nákladů a hodnoty. Hrubou sílu
nic nenahradí. Pokud máte nízkou frekvenci cyklů, řekněme 10
cyklů/min., může vaši cyklickou motorovou aplikaci vylepšit
brzdový modul s vysokým výkonem, dynamickým cyklováním a
permanentním magnetem. Takový modul přebírá polovinu tepla
z motoru a pohonu, odvádí ho na brzdě a zajišťuje
dynamické zastavování a přidržení bez napájení s dlouhou
životností.
Použití pohonu s proměnným kmitočtem umožňuje řízenou
akceleraci a deceleraci i provoz s proměnnými otáčkami. Při
určitých otáčkách však v motoru může vznikat harmonické
chvění, které u většiny brzd způsobuje drnčení mezi nábojem
a rotorem. Obvykle přitom nedochází k poškození součástí,
ale problémem nebo nepříjemností může být samotný hluk.
Abyste odstranili drnčení při kritických frekvencích a zlepšili
klouzavost mezi drážkovaným rotorem a nábojem, zvažte použití
rotoru s tichým chodem s plastovou vložkou v drážkovaném
otvoru rotoru.
Méně zkušený konstruktér někdy předpokládá, že brzda (nebo spojka) může trvale fungovat při maximálním momentu a prokluzových otáčkách. Omezení odvodu tepla však snižují možnou současnou aplikaci momentu a prokluzových otáček na zlomek jednotlivých maximálních hodnot.
Dalším problémem je nesprávná montáž. Kdykoli je hřídel
plně nesený ložisky (u brzdy nebo spojky) připojen k jinému
hřídeli, který je také plně nesený ložisky (u zátěže), je
nutné použít pružnou spojku, aby nedocházelo k destruktivnímu
zatížení ložisek kvůli neúmyslné nesouososti.
Špatný typ spojky nebo brzdy může mít kratší životnost
nebo horší výkonové parametry, než očekáváte. Každý typ má
přesné charakteristiky, které z něj dělají lepší volbu
pro určitou aplikaci než z jiného typu. Například pro
přesnou regulaci momentu a tahu se hodí elektromagnetická i
hysterezní brzda, ale hysterezní funguje dobře při všech
otáčkách. Elektromagnetická brzda nemusí při velmi malých
prokluzových otáčkách plynule prokluzovat a při vysokých
prokluzových otáčkách se může rychleji přehřívat nebo
selhat. Na druhou stranu je elektromagnetická brzda lepší než
hysterezní pro simulaci zatížení. Umožňuje kdykoli měnit
moment i směr otáčení bez abnormálního výstupního momentu,
který je při takových přechodech typický u hysterezní brzdy.
Při výběru součástí pro přenos výkonu je často výhodné
specifikovat velikost o jednu větší. U spojek a brzd to neplatí.
Příliš vysoký moment může způsobovat bouchání, závažné
rázové namáhání, poškození součástí a další poruchy.
Vnitřní moment setrvačnosti jednotky navíc může zbytečně
zatěžovat motor nebo vyžadovat zvětšení kompletního hnacího
systému.
Několik pravidel: Seznamte se s provozními podmínkami stroje a poskytněte výrobci spojky a brzdy výkresy aplikace s uvedením popisů součástí, aby bylo jasné, jak stroj pracuje. Nezapomeňte uvést funkci stroje i typ aplikace:
Cyklický rozběh nebo zastavování: Přesné polohování, pomalé posouvání, krokování. Vezměte do úvahy čas odezvy, moment setrvačnosti, rychlost a tepelnou kapacitu.
Rozběh nebo zastavování s vysokou setrvačností: Řízené zrychlování/zpomalování nebo nouzové zastavování velkých zátěží v určeném časovém období. Důležitými aspekty jsou tepelné charakteristiky a krouticí moment.
Trvalý prokluz: Používá se k navinování a odvinování materiálů na roli nebo cívce. Nejdůležitějšími aspekty jsou odvod tepla a životnost obložení.
Občasné rozběhy a zastavování: Aplikace s připojováním/odpojováním a přidržováním s frekvencí nižší než pět cyklů za minutu. Nejdůležitějšími aspekty jsou přenášený moment a výkon.
Uveďte také podrobnosti a specifikace součástí stroje, které na spojku nebo brzdu navazují.
Mezi součásti pohonů používané se spojkami a brzdami obvykle patří motory, ozubené převody do pomala, spojky, hřídele, ložiska, ozubená kola, kladky, řetězy a pásy.
Terminologie obvykle související s výběrem spojky a brzdy:
Krouticí moment: Vždy je třeba zohlednit přenášený výkon (ks) a otáčky (ot.min-1). Jejich vzájemný vztah se vyjadřuje jako: Moment (T) = 63 025 (ks)/ot.min-1
Moment setrvačnosti: Obvykle označovaný WK2, měří rezistenci jednotky vůči změně rychlosti otáčení. Vyjadřuje se v jednotkách Nm a je důležitým činitelem u cyklických aplikací.
Životnost obložení: Obložení je spotřebovatelnou součástí spojek a brzd a má užitečný objem materiálu, který se měří v kůňhodinách práce nebo kapacitou pracovní energie.
Vydělením kapacity pracovní energie energií vyprodukovanou v jednotlivém cyklu získáte počet cyklů do nutné výměny obložení.
Doba odezvy: Doba, po kterou je řídicí napájení zapnuto nebo vypnuto, než spojka nebo brzda dosáhne určitého procenta výstupního momentu.
Spotřeba energie: Spojky a brzdy jsou obvykle aktivovány vinutou pružinou nebo tlakem vzduchu. Oba způsoby fungování vyžadují solenoidy; příkon těchto solenoidů se obvykle uvádí ve wattech.
Mezní otáčky: Mezní otáčky produktu jsou určeny na základě mezí otáček uváděných výrobcem ložisek a bezpečných provozních otáček materiálu rotujícího dílu.
Tepelná kapacita: Tepelná kapacita brzdy se uvádí v ks nebo ekvivalentní hodnotě Nm za minutu. Stálý odvod tepla je měřítkem průměrné rychlosti, kterou je na rozhraní generováno teplo, aniž by došlo k poškození těsnění, ložisek a součástí rozhraní.
zdroj: machinedesign.com