TOPlist
header-print
Sekce

Novinky

Zamyšlení na téma „ztraceného pohybu“ - vůle 2.díl

01.02. 2014by Admin E-konstruktér

   Mechanické hledisko „ztraceného pohybu" má mnoho vzájemně propojených souvislostí. Mechanické systémy disponují do jisté míry velice přesně definovanými vlastnostmi. Např. provoz převodovky je vcelku snadné pochopit a v průběhu času také zůstává zpravidla velice konzistentní. Jelikož jsou tyto systémy známy již dlouhou dobu, jsme dokonce schopni charakterizovat opotřebení důležitých systémů a změřit jejich výkonnost v čase. Výrobci převodovek odvedli skvělou práci při snaze pochopit, jak se jednotlivé materiály použité při výrobě převodovek chovají a jak lze výrobu těchto produktů optimalizovat.

Převodovky jsou zhotoveny na bázi zakřivené posuvné geometrie, které se v případě čelně ozubených kol pro její tvar říká ozubení s evolventními zuby. Tyto systémy jsou vyfrézované pomocí sofistikovaných nástrojů nezbytných pro vytvoření žádoucí geometrie. Přesnost se u převodovek měří v arcminutách, což jsou šedesátiny stupně. Americká asociace výrobců převodovek („The America Gear Manufacturing Association") zveřejňuje normy pro tyto systémy a v případě planetových převodů může vůle činit pouhé 4 arcminuty. Jedná se o velice nízkou hodnotu vůle, ale ne nulovou.

Stejně jako u řízení pohybu, také zde existují chytré způsoby, jak se mechanickou cestou vypořádat s mrtvým chodem.

Před několika málo lety bylo vyvinuto dvojité globoidní šnekové soukolí s cílem eliminovat mrtvý chod. Šnekovépřevodovky byly vždy tahounem v oboru, ale geometrie ozubení nabízela nízkou výkonnost a velkou vůli v ozubení. Výroba nových typů šnekových převodovek s vysokou výkonností a nízkou vůli však nabízí výrazné snížení mrtvého chodu za nízkou cenu, a to ve velice kompaktním provedení.

šneková převodovka s globoidním ozubením

Některé systémy v sobě mají zabudované „proti vůlové" mechanismy, jejichž cílem je minimalizovat „ztracený pohyb". Běžným řešením jsou dělená ozubená kola s pružinami, které tlačí obě poloviny ozubeného kola do ozubení druhého kola.

dělené ozubené kolo s pružinou

U kuličkových šroubů existují obdobná řešení, kdy se matice skládá ze dvou částí oddělených pružinou.

Mechanické systémy jako jsou převodovky, jsou vnímány jako pevné, nepoddajné díly. Existuje ovšem celá řada provedení, která jsou torzně poddajná. Například díly použité mezi motorem a zátěží se záměrně vyrábějí jako poddajné (pružné spojky), aby dokázaly eliminovat nárazy na zátěž. Je důležité si uvědomit, že torzní poddanost musí být považována za druh „ztraceného pohybu". Ztráta pohybu je jen dočasná, jelikož následně dochází k urychlení pohybu. Jakmile se systém „chytí" s rychlostí, poddajnost vymizí. Jako příklad těchto systémů můžeme uvést cykloidní převodovky .

Ve všech případech, kde mechanické systémy disponují torzní poddaností, ať již jsou založené na pružině nebo otáčivém prvku, je tato poddajnost zdrojem „ztraceného pohybu".

Předchozí díl

zdroj: designworldonline.com

hodnocení

Diskuze