Vzestup strojů: budoucnost robotiky a automatizace
21.09. 2017by Admin E-konstruktérProč zkoumáme robotiku? Jak dosáhneme těchto cílů automatizace? A kam směřujeme? Zamýšlení nad budoucností robotiky a automatizace pro strojírenský a zpracovatelský průmysl.
Podle Mezinárodní federace robotiky existuje v rozvinutém světě pět zemí, které vyrábějí alespoň 70 % naší nabídky celé robotiky: Německo, USA, Jižní Korea, Čína a Japonsko.
Do roku 2018 Federace robotiky předpovídá, že bude v továrnách po celém světě pracovat přibližně 1,3 milionu průmyslových robotů. To je za méně než dva roky.
Vývoj automatizace získal v posledních několika letech mnohem více pozornosti. A nepochybně to, co zaujalo pozornost lidí, je popularizace tohoto tématu po prudkém vzestupu obliby vědeckofantastických knih a filmů, jako jsou povídky autora Isaaca Asimovova Já, robot a Dvěstěletý člověk.
A toto téma se nadále objevovalo v průběhu celých desetiletí a pravděpodobně jen prohloubilo naši zvědavost o svět robotů.
Jako specializovaní výrobci strojírenských dílů, které pomáhají udržovat chod stovek různých automatizovaných procesů, se společnost specializující se na opravy elektronických zařízení Neutronic Technologies pochopitelně velmi zajímá o to, kam směřuje naše budoucnost.
Bude to trvat stovky, ne-li tisíce let, abychom dosáhli těch typů automatizací, které se nacházejí ve fantazii fanoušků sci-fi? Nebo jsme mnohem blíže k převzetí takového stroje, než si myslíme?
Proč dokonce zkoumáme robotiku?
Rozvoj robotiky je další fáze v našem pátrání po automatizaci. Již nyní máme automatizaci integrovanou do mnoha aspektů našeho každodenního života, od dveří, které se otvírají díky pohybovým senzorům až po montážní linky a automobilovou výrobu. Robotika je jednoduše jen dalším krokem na této cestě.
Předpovídám, že největší vývoj ve světě automatizace bude pocházet z automobilového průmyslu – tedy ze samořiditelných automobilů, které jsou již testovány – a z internetu.
Další oblast vývoje v rámci automatizace pravděpodobně přijde s rozvojem internetu.
Koncept Internet věcí již několik let, mezi technologickými společnostmi dokonce již po několik desetiletí, zaznamenává rozmach, ale teprve nedávno tato myšlenka začala pronikat do hlavního proudu konverzací.
Už jsme viděli, jak se záblesky budoucnosti začaly vkrádat do skutečnosti, zejména se zavedením služby Amazon Dash.
Tato služba při propojení s osobním účtem a naprogramování na určitou položku funguje tak, že vše, co musíte udělat pro zadání a doručení objednávky, je stisknout tlačítko.
Samozřejmě, že tento proces je v současné době jen napůl automatizován; tlačítko musí být ještě ručně stisknuto a dopravci z Amazonu stále posílají a doručují zboží, ale to jistě naznačuje směr, kterým se ubíráme.
Ale nakonec Internet věcí může jít ještě dál, než vytvářet inteligentní domy.
Byl vymyšlen termín „inteligentní města", který by mohl teoreticky zahrnovat propojené semafory k řízení toku vozidel, inteligentní kontejnery na odpadky, které informují správné lidi, když potřebují vyprázdnit, i monitorování plodin rostoucích na polích.
Jak dosáhneme těchto cílů automatizace?
Skutečně konečným cílem jakéhokoli výzkumu v oblasti robotiky nebo automatizace je napodobit činnost člověka.
Lidé na celém světě se zapojují do vášnivých debat o tom, zda stroje budou mít někdy schopnost přemýšlet jako lidé – subjekt známý jako U.I. nebo umělá inteligence, který si zaslouží vlastní zkoumání.
Zda se toto stane v budoucnu skutečností, nemůžeme v současné době s jistotou říci, ale výzkumní pracovníci na celém světě na tom tvrdě pracují a jsou stále blíže k tomu, aby na tuto otázku odpověděli.
Existují samozřejmě problémy, které vznikají, když se snažíme vyvinout stroje, které by převzaly určité úkoly od lidí, zejména pokud jde o kontrolu kvality a větší prostor pro chyby.
Někteří se ptají, zda stroj, který nemusí nutně mít schopnost posuzovat polehčující okolnosti nebo si pokládat určité otázky nebo reagovat určitým způsobem, by byl schopen provádět tyto úkoly.
Podívejme se například na samořiditelná auta. Hodně z řízení závisí na tom, jak je osoba za volantem schopna během několika vteřin reagovat na jakékoli změny kolem sebe. Je proto nezbytné, aby stroje byly schopny "přemýšlet" co nejblíže jako lidé.
Pokud umělá inteligence a technologie samy o sobě toto nebudou schopny dosáhnout, bylo by velmi obtížné, aby tato vozidla mohla být homologovaná pro silniční provoz. Specialisté z oboru však navrhli velmi chytré řešení.
Existují nějaké nevýhody výzkumu?
Stejně jako u nějakého významného vývoje, budou vždy existovat lidé, kteří se proti němu postaví, nebo alespoň budou poukazovat na důvody, proč bychom měli postupovat opatrně – a budou k tomu mít dobrý důvod.
Jednou z největších a skutečně nejrealističtějších obav, které mnozí lidé vyjadřují, je všechno to, co má něco společného s ekonomikou a zaměstnaností.
Není žádným tajemstvím, že britská ekonomika, a dokonce i světová ekonomika zaznamenala během posledních několika let propad. To vedlo k tomu, že mnoho lidí začalo projevovat obavy, že vývoj automatizovaných procesů, které jsou schopny provádět určité úkoly s precizností a přesností, která předčí člověka, a s mnohem větší rychlostí, bude znamenat, že práce mnoha lidí se stane nadbytečnou.
Kam tím míříme?
Je nepravděpodobné, že v dohledné době zažijeme nějakou vzpouru proti robotům.
Ale potenciální hrozby, které přináší vzestup automatizace do naší společnosti, by neměly být podceňovány.
Vzhledem k tomu, že hospodářský stav světa je již tak křehký, měly by být před realizací velmi pečlivě zváženy veškeré pokusy o výzkum v oblastech, které by mohly vést k nezaměstnanosti.
Jak již bylo řečeno, žijeme ve vzrušující době, kdy jsme svědkem takového vývoje.
Během posledních několika let se již toho tolik událo, a proto si to možná mnoho lidí ani neuvědomuje.
Možná jsme dosáhli vzrušující úrovně vývoje, jak vidíme ve filmech, ale v každém případě s množstvím myšlenek a výzkumů prováděných po celém světě si musíme uvědomit, kde jsou hranice tohoto konání.
zdroj: engineerlive.com