Proč mechanické těsnění prosakuje?
10.01. 2016by Admin E-konstruktérProsakující mechanická těsnění často vykazují charakteristické známky, které pomáhají určit příčinu netěsností. Zde jsou některé časté příznaky problémů s mechanickým těsněním.
Příznaky: Těsnění konstantně prosakuje i přes zdánlivě
těsný kontakt mezi protikroužky. Protikroužky nemají téměř
žádné nebo vůbec žádné opotřebení a vykazují známky
těsného kontaktu po celém obvodu.
Příčina: Netěsnost
sekundárního těsnění způsobená vrypy, škrábanci nebo póry v
jeho povrchu, trvalou deformací o-kroužku nebo chemickým
působením.
Příznaky: Konstantní průsak
při nízkém tlaku, malý nebo žádný průsak při vysokém tlaku.
Stopa silného kontaktu po celém obvodu na vnějším průměru
protikroužku postupně slábne až do nulového viditelného
kontaktu na vnitřním průměru. Na vnějším průměru primárního
kroužku může docházet k vylamování
okraje.
Příčina: Deformace primárního kroužku z důvodu
vystavení nadměrnému tlaku. Čelní plocha těsnění není kvůli
nesprávnému lapování rovná.
Příznaky: Těsnění konstantně prosakuje při otáčení
hřídele, malý nebo žádný průsak, pokud je hřídel v klidu.
Na vnitřním průměru protikroužku jsou po celém obvodu stopy po
silném kontaktu, které postupně slábnou až do nulového
viditelného kontaktu na vnějším průměru. Na vnitřním průměru
primárního kroužku může docházet k vylamování
materiálu.
Příčina: Tepelná deformace čelních ploch
těsnění. Čelní plocha těsnění není kvůli nesprávnému
lapování rovná.
Příznaky: Těsnění konstantně prosakuje bez ohledu na to,
jestli se hřídel otáčí, nebo je v klidu. Existují dvě
velká zřejmá místa kontaktu a mezi nimi se stopa vytrácí;
známky kontaktu na třech čtvrtinách obvodu a slábnoucí stopa
v hlubším místě; nebo zřejmá místa kontaktu u umístění
jednotlivých šroubů.
Příčina: Mechanická deformace
způsobená příliš utaženými šrouby, nepravoúhlostí svěrných
částí, nerovností čelních ploch ucpávkového tělesa, vrypy
nebo ostřinami na povrchu ucpávky nebo tvrdostí těsnění.
Příznaky: Těsnění konstantně prosakuje bez ohledu na to,
jestli se hřídel otáčí, nebo je v klidu, a ozývá se hluk
narážejícího lemu nebo čelní plochy. Vysoké opotřebení nebo
tepelné namáhání protikroužku, vysoké opotřebení a karbonové
usazeniny na primárním kroužku a případné vylamování okrajů
na primárních kroužcích. Nebo tepelné namáhání v jedné
třetině hlavního kroužku, nacházející se o 180° přímo proti
vtoku, vysoké opotřebení a možné karbonové usazeniny na
primárním kroužku. Případně tepelné namáhání ve dvou až
šesti místech na protikroužku a vysoké opotřebení a možné
karbonové usazeniny na primárním kroužku.
Příčina:Odpařování těsněného média na rozhraní těsnění způsobované
nízkým tlakem v sání nebo ucpávkovém tělese, nesprávně
orientovaná spára mezi hřídelí a primárním kroužkem,
nedostatečné chlazení, nesprávná spára pouzdra nebo chybějící
či ucpaná obvodová drážka v ucpávkové desce.
Příznaky: Těsnění konstantně prosakuje bez ohledu na to,
jestli se hřídel otáčí, nebo je v klidu, a protikroužek
vykazuje velké opotřebení nebo drážkování.
Příčina:Špatné mazání těsněným médiem nebo abrazivní částice
v médiu.
Příznaky: Konstantní průsak bez ohledu na to, jestli se hřídel
otáčí, nebo je v klidu. Stopa kontaktu na protikroužku je o
trochu větší než šířka primárního kroužku. Možná vyvýšená
místa naproti otvoru pro unášecí kolík.
Příčina:Nepravoúhlost dosedací plochy způsobená vrypy nebo ostřinami na
protilehlé ucpávce, nesprávná délka unášecího kolíku,
vyosení hřídele, napětí přenášené potrubím na těleso
čerpadla, vadné ložisko nebo házení hřídele.
Příznaky: Poškození protikroužku a těsnění prosakuje bez
ohledu na to, jestli se hřídel otáčí, nebo je v klidu. Na
protikroužku jsou výstředné stopy opotřebení stejné šířky
jako primární kroužek a případně praskliny.
Příčina:Nesouosost protikroužku způsobená špatnou spárou mezi ucpávkovou
deskou a ucpávkovou komorou nebo nedostatečnou soustředností mezi
jeho vnějším průměrem a vnitřním průměrem ucpávkové
komory.
zdroj: machinedesign.com