TOPlist
facebook google+ linkedin youtube
header-print
Sekce

Novinky

Požadavky, požadavky, požadavky!

28.03. 2014by Admin E-konstruktér

Rozumíte požadavkům Vašich zákazníků?

Za svých více než 25 let kariéry strojního inženýra-konstruktéra a konzultanta jsem získal zkušenost, že úspěch nebo neúspěch každého projektu stojí výhradně na stanovení a rozpracování požadavků. Není nic lepšího než slyšet od svých klientů: „Mám pro vás další zakázku," nebo „Chtěl byste pro nás pracovat přímo?" Co přiměje klienta, aby to řekl? Tajemstvím je poctivost spolu s pochopením a splněním klientových požadavků.

Úvodní kurz inženýrského studia nás učí základní přístup systémového inženýrství: 1) definovat potřebu, 2) vypracovat požadavky, 3) vypracovat koncept, 4) ověřit, že koncept vyhovuje požadavkům, a 5) odevzdat konstrukční řešení nebo výrobek zákazníkovi. Tento jednoduchý přístup se zas a znovu osvědčuje a přináší dobré výsledky. Požadavky jsou podkladem pro konstrukční práci a poskytují základy, na kterých je možné stavět a provádět zkoušky. Bez nich běžíte naslepo, a to vede k vysokým nákladům a prodlužování harmonogramů. Někteří konzultanti to tak mají rádi a vydělávají si tím, že vytloukají kapitál z chybějících požadavků klienta.

Udělat si čas na to, skutečně pochopit, co je potřeba, dřív než se chopíme pera nebo myši, se může skutečně vyplatit. Tento postup je zásadní bez ohledu na velikost projektu. Když klient vidí, že jste slyšeli, co chce, a zdokumentujete to, pak se můžete soustředit na kritické aspekty návrhu, a tím naplnit klientovy potřeby, včetně úspory peněz a času. Po určení požadavků stanovte s klientem jejich prioritu. To znovu pomáhá konstruktérovi zaměřit pozornost a zajišťuje lepší možnost zjistit, že některý požadavek není plněn.

U klientů s omezeným rozpočtem zajišťuje stanovení požadavků projektantské firmě nebo projektantovi lepší pozici, když dojde ke změnám, a že k nim určitě dojde. Pro firmy je velmi typické, že nabídnou nízkou cenu a spoléhají se na to, že jim podhodnocenou nabídku vykompenzují objednávky změn. Tento postup je však riskantní a způsobil už krach několika společností, především malých firem dodávajících velké společnosti.

Stanovení požadavků zajišťuje udržitelnou pozici tam, kde jsou vyžadovány zkoušky. Projekty často mohou zabloudit do říše pohádek a cestou se ztratí důvod toho, co se dělá. Výsledkem jsou špatné vztahy mezi všemi stranami. To se opravdu projeví, když dojde na zkoušky. Pokud prováděné zkoušky neodpovídají skutečným požadavkům, jsou jen plýtváním časem i penězi. „Nevěděli jsme, že to je důležité, proto jsme to nevyzkoušeli." „Nevěděl jsem, že chcete s tou kosmickou lodí přistát, myslel jsem, že jen chcete, aby letěla tam…" Tady je něco špatně.

Zamysleli jste se někdy nad tím, proč se jedno auto prodává víc než jiné? Důvodem je, že zákazníci mají různé požadavky a výrobci aut to vědí. Někdo má rád rychlá auta, někdo bezpečná, někdo všestranná a někdo chce, aby bylo auto levné. Legrační je, že všechna splňují jeden jediný požadavek, dostanou vás z bodu A do bodu B. Takže rozumějte požadavkům a dokumentujte je, protože se budou využívat po celou dobu života produktu a zajistí vám úspěch, ať už jste klient, nebo projektant!

 
zdroj: mechanicaldesignforum.com
hodnocení

Diskuze

Newsletter

Chcete dostávat novinky emailem?