Odlehčování: budoucnost hliníku
07.07. 2014by Admin E-konstruktérHliník je kovem číslo jedna pro výrobu motorů a kol a nacházíme jej mnohdy i jako materiál pro víka motorů a zavazadlových prostorů a pro dveře.
Výrobci automobilů se při výběru kovových materiálů stále častěji přiklánějí k hliníku. Nedávný článek na serveru CarTalk.com obsahoval následující prohlášení: „Hliník je kovem číslo jedna pro výrobu motorů a kol a nacházíme jej mnohdy i jako materiál pro víka motorů a zavazadlových prostorů a pro dveře."
Automobilový průmysl se posouvá postupně směrem k hliníku, aby se zbavil hmotnosti, jež má za důsledek plýtvání palivem. Vy z inženýrské branže máte pro snižování hmotnosti, kterou netvoří tělesný tuk, samozřejmě specifické slovo, které pěkně zní – odlehčování.
Podle listu The New York Times je příklon k hliníku stále rychlejší a v souvislosti s tím prudce stoupá i poptávka po hliníku ze strany automobilových výrobců, přičemž „se očekává, že dosáhne letos jedné miliardy liber z úrovně 200 milionů v roce 2012 a že bude vykazovat každoroční růst o více než 30 % až do roku 2020". Čím je nákladní automobil těžší, tím většího odlehčení lze přechodem k hliníku dosáhnout. Není překvapením, že automobilka Ford prohlásila během tohoto ledna, že karosérie svého nového modelu F-150 bude vyrábět především právě z hliníku. V důsledku toho mohou výrobci oceli čelit nejisté budoucnosti.
Potřeba dosahovat odlehčení konstrukcí sahá i mimo automobilový průmysl. Federální vláda spouští iniciativu pro vzájemnou spolupráci mezi veřejným a soukromým sektorem nazvanou Institut inovací v oblasti výroby z nízkohmotnostních a moderních kovů (Lightweight and Modern Metals Manufacturing Innovation Institute – LM3). Ann Thryft z periodika Design News vloni napsala, že se LM3 zaměří na materiály, které „poskytnou vysoký poměr mezi pevností a hmotností, a napomohou tak snížit spotřebu energie a zlepšit funkční způsobilost".
Jiný příklad: 20 % spotřeby hliníku na celém světě se využije ve stavebním sektoru. Jeho nízká hmotnost znamená nižší zatížení nosných konstrukcí a jeho pevnost jej činí vhodným pro různorodá řešení. Jeho odolnost vůči korozi mu propůjčuje zvláštní výhody; hliník je dokonalým materiálem pro oblasti s náročnými povětrnostními podmínkami. Jeho pružnost dává volnost architektům a designérům.
Také doky a další námořní konstrukce těží z výhodných vlastností hliníku. Nepraská jako beton, nerezaví jako ocel, nehnije jako dřevo, a náklady na údržbu hliníkového doku jsou tak z dlouhodobého hlediska snížené, a v mnoha případech dokonce zcela eliminované.
V protikladu k tradovaným mýtům nezpůsobuje slaná voda korozi hliníku. Ve skutečnosti si hliník vytváří v takovém prostředí jistý druh vlastního speciálního ochranného obalu. Tato přirozeně vznikající vrstva oxidu tvoří ochranný povlak, a navíc se tato vrstva až magickým způsobem regeneruje, pokud dojde k jejímu sedření. Tento protikorozní štít zamezuje znehodnocení v důsledku působení slunečního záření, soli, paliv a vody – tedy v podstatě důvody, proč dochází k zhoršení vlastností u jiných materiálů.
Výhody hliníku mohou ocenit i ti, kteří se pohybují kolem sladké, nikoli jen mořské vody. Ani ti, když použijí hliník, se nespálí – doslova, protože hliník zůstává na dotek chladný. Nechte beton, dlaždice, kompozitní podlahu, dřevěnou podlahu jakékoli barvy na slunci během horkého odpoledne. V případě hliníkové podlahy ukáže displej teploměru na měření povrchové teploty vždy nižší údaj v porovnání s nimi. Pokud se pokoušíte užívat si slunečného letního dne u vody a pobíháte bosi po doku či skáčete na svou pontonovou loď, poslední, co byste si přáli, by bylo investovat do podlahy doku, jejíž horký povrch vás z ní okamžitě vyhání.
A co je nejvíce překvapivá skutečnost ze všech? V přímém porovnání stejných hmotností je hliník pevnější než ocel.