Možné příčiny přehřívání převodovek
21.02. 2014by Admin E-konstruktérDotaz z praxe: „Jaká je možná příčina přehřívání převodovky, která využívá polyalfaolefinový (PAO) olej s ISO viskozitou stupně 320? Problém je rozhodně horší, pokud používáte minerální olej si ISO viskozitou 320.“
Přehřívání převodovky může souviset s mnoha různými základními příčinami. Abyste mohli důkladně prozkoumat, proč se vaše převodovka zahřívá, je nejprve zapotřebí znát tyto informace:
-
Provozní teploty
-
Teploty prostředí
-
Specifikace mazadla uváděné OEM výrobcem včetně stupně viskozity (za předpokladu, že převodovka je v provozu v mezích hodnot doporučených OEM výrobcem)
-
Index viskozity používaného mazadla (týká se jak minerálních, tak syntetických olejů)
-
Zatížení převodovky a maximální/minimální rychlost, apod.
-
Objem cizích částic nebo úroveň kontaminace (jakékoliv výsledky testů, které by poukazovaly na přítomnost cizích částic nebo drobné úlomky vnitřních částí)
Pokud nedisponujete těmito informacemi, dohledat základní příčinu přehřívání bude obtížné, ne-li nemožné. Je zde ovšem ještě několik dalších aspektů, kterým byste měli i tak věnovat pozornost. Nejprve zkontrolujte, zda používáte správný typ mazadla s vhodnou viskozitou. Pokud dochází k přehřívání, jednou z příčin může být kontaktní tření vznikající z nedostatku viskozity a kluzkosti používaného oleje. Např. polyalkylen glykoly (PAG) fungují díky svým mazacím vlastnostem lépe ve šnekovém soukolí.
Další věc, kterou byste měli zjistit, je, zda nedochází k rozkladu či oxidaci mazadla. Cítíte z oleje nezvyklý zápach? V takovém případě je nezbytné provést analýzu oleje, aby bylo zjištěno, zda nedochází k jeho oxidaci, v jejímž důsledku ztrácí olej požadované vlastnosti. Je-li tomu tak, možná příčina může spočívat v provozních podmínkách, podmínkách v prostředí, volbě mazadla, popř. v kombinaci těchto faktorů.
Vzhledem k tomu, že mají syntetická mazadla (viz. článek Výhody syntetických olejů) vyšší index viskozity, jsou také odolnější vůči teplu a oxidaci a mají lepší chování viskozity v závislosti na teplotě. Příliš pak nepřekvapí skutečnost, že problémy s přehříváním bývají častější u minerálních olejů. Byť přehřívání převodovky může nahrávat vícero faktorů, žádný z nich nemůže být základní příčinou, jelikož tento problém existuje nehledě na to, jaký druh oleje používáte.
Nejlepší způsob k nalezení řešení spočívá v provedení analýzy oleje a zjištění jeho kvality, stejně jako přítomnosti případných nečistot či kontaminujících látek. Projděte si také manuál dodávaný OEM výrobcem, zejména vhodné provozní podmínky a specifikace mazadla, abyste se ujistili, že se shodují se skutečnými podmínkami. Tyto výsledky by vám měly poskytnout vodítka, s jejichž pomocí by se vám mělo podařit diagnostikovat problém s přehříváním.
zdroj: machinerylubrication.com