Podobné články
Nerezové hřídelové spojky pro potravinářský průmysl

Novinky
I v moderním strojírenském průmyslu nejsou vyloučeny chyby obsluhy nebo provozní poruchy. Pokud se taková chyba stane, může to vést k závažným kolizím v hnacím ústrojí a v důsledku toho k nákladným výpadkům strojů. K ochraně před přetížením doporučuje výrobce spojek Enemac používat čistě mechanicky pracující bezpečnostní spojky. Důvod: Tyto reagují rychleji a spolehlivěji než elektronické bezpečnostní systémy.
Iris Jakob, jednatelka, Enemac Maschinentechnik, Kleinwallstadt
V případě přetížení poruchami na pohonu stroje se
v případě elektronických bezpečnostních systémů musí krouticí moment
nejprve výrazně zvýšit, aby byl elektronický poruchový signál dále předán do
řídicí jednotky motoru. Již jen toto zabere cenných 5 až 7 milisekund.
Avšak místo okamžitého vypnutí pohonu se řídicí jednotka nejprve pokusí o další
zvýšení krouticího momentu, aby se dosáhlo požadované hodnoty. Až do vypnutí
motoru se tak ztratí dalších 10 milisekund. V této době již mohou
vzniknout značné škody na materiálu a na stroji. Naproti tomu mechanická bezpečnostní
spojka potřebuje v případě přetížení maximálně 5 milisekund
k tomu, aby kompletně rozpojila hnací a poháněné ústrojí navzájem. A to je
přitom navíc imunní vůči výpadku proudu a zpožděním kvůli relativně velkým
momentům setrvačnosti v hnacím ústrojí. Možnosti nasazení bezpečnostních
spojek pokrývají celý strojírenský
průmysl. Při výběru vhodné bezpečnostní spojky je předně rozhodující druh
pohonu. Je třeba rozlišovat mezi nepřímými a přímými pohony.
U nepřímých pohonů se nenachází celé hnací ústrojí na jedné společné ose. Hnací hřídel je rovnoběžně posunuta vůči poháněné hřídeli. Přenos krouticího momentu probíhá podle daného požadavku a velikosti krouticího momentu prostřednictvím řemenů, ozubených kol nebo řetězů. Společnost Enemac Maschinentechnik nabízí k ochraně nepřímých pohonů bezpočet aplikačních řešení. Nejen situace montáže, nýbrž i způsob upnutí na poháněné hřídeli je při výběru vhodné spojky rozhodující. Tak se typy ECA, ECB a ECK například upevňují na hřídel pomocí kuželového pouzdra. Pokud je pro upevnění naopak upřednostňována drážka pro lícované pero, přicházejí do úvahy standardní varianty ECE, ECG, ECI nebo ECU. Enemac navíc nabízí v případě typů ECH (s integrovaným řetězovým kolem) a ECR (vyrobeno kompletně z nerezové oceli) dvě speciální provedení. Bude-li jako řešení upevnění požadován radiální upínací náboj, může konstruktér sáhnout po typech ECP nebo ECOL.
Jako přímé pohony jsou označována ta hnací ústrojí, u
kterých se hnací a poháněná jednotka nachází na jedné ose. Při výběru spojky je
třeba pamatovat na vypínací krouticí moment, torzní tuhost i vyosení mezi hnací
a poháněnou hřídelí. Vyosení hřídelí se – podmíněno konstrukcí a montáží –
vyskytuje téměř u všech aplikací. Příčinou toho jsou na jedné straně tolerance
rozměrů v rámci spojovaných součástí, na straně druhé pak vnější faktory
jako teplota nebo povětrnostní podmínky. V principu rozlišujeme mezi třemi
různými druhy vyosení. Zaprvé axiální vyosení. Zde se jedná o změny délky
podélné osy hnací a poháněné hřídele, vyrobené zpravidla z kovových
materiálů. Tento druh vyosení závisí specifickém činiteli teplotní roztažnosti
daného materiálu. Změna délky (podélná dilatace) hřídelí se normálně pohybuje
od 0,1 do 1mm. Axiální vyosení lze bez problémů odstranit vyrovnávacím
prvkem (kompenzátorem) umístěným mezi nábojem, vyrobeným buď zkovu
(kovový vlnovec) nebo z polyuretanu (elastomerová hvězdice). Vznik
úhlových vyosení je většinou podmíněn montáží. Vyosení až o 2,5° dokáží
zpravidla standardní spojky vyrovnat. Na rozdíl od axiálního vyosení
představuje úhlové vyosení kvůli vyššímu zatížení vyrovnávacího prvku výrazné
vyšší namáhání pro bezpečnostní spojku. K nejintenzivnějšímu zatížení
spojky však dochází při bočním (laterálním) vyosení. U tohoto druhu vyosení
jsou hnací a poháněná hřídel navzájem rovnoběžně posunuty (přesazeny), takže
vyrovnávací prvek je namáhán dvěma protilehlými úhlovými přesazeními.
Standardní spojky dokáží vyrovnat laterální vyosení až do 1mm.
K ochraně přímých pohonů společnost Enemac nabízí různé varianty bezpečnostních spojek podle daného vypínacího krouticího momentu a způsobu připojení hřídele. Bude-li vyžadováno vyrovnání vyosení pomocí kovového vlnovce, např. pro použití při vysokých teplotách (do +200°C), jsou na výběr typy ECUB, ECKH, ECPB, ECPH, ECKB nebo ECUH. Na vyžádání lze dodat také provedení chráněná proti korozi. Má-li se však vyrovnání vyosení provést pomocí vyrovnávacího prvku s elastomerovou hvězdicí, můžete si vybrat z variant ECKE, ECPB a ECUD.