Lokomotiva s pneumatickým pohonem
05.02. 2014by Admin E-konstruktérPneumatické systémy jsou často využívány tam, kde by použití elektřiny s sebou neslo příliš vysoké riziko. Jako nejčastější příklady můžeme uvést důlní stroje nebo zařízení ponořená pod vodou, respektive v ní stojící.
Ještě v dobách, kdy nebyla elektřina široce rozšířena, byly při výběru zdroje hybné síly jasnou první volbou parní stroje. Riziko, že jejich topeniště způsobí požár, však neumožňovalo, aby byly použity v dolech. Nikterak tedy nepřekvapí, že pneumatické systémy skýtaly praktickou alternativu i v těchto dobách.
Pokud byste měli cestu přes město Chandler v Arizoně, nenechte si ujít možnost shlédnout ukázku této vyspělé technologie, která je dodnes v různých formách využívána. Parní lokomotivu bez topeniště č. 3290, vystavená v Arizonském železničním muzeu, vyrobila v roce 1905 společnost H. K. Porter & Co. pro společnost Homestake Mining Co.
Lokomotiva má uspořádání pojezdu 0-4-0, váží 4,5 tuny a její 23palcová poháněcí kola dokáží vyvinout tažnou sílu 8,5 t. Lokomotiva je dimenzovaná na tlak 1,000 PSI a její pneumatické válce (každý o průměru 15 cm a zdvihu 25 cm) jsou zásobovány vzduchem ze zásobníku (vzdušníku).
Muzeum „Arizona Railway Museum" dostalo lokomotivu od společnosti darem v roce 1997, odkdy je v něm také vystavena.
zdroj: hydraulicspneumatics.com