Podobné články
Jaké jsou výhody vnořených pružin?

Novinky
Při výběru nejlepšího převodového motoru pro určitou aplikaci je důležité zaměřit se na větší podrobnosti než jen na výběr nejvhodnějších výstupních otáček a krouticího momentu. Tady je pět kritérií, které je potřeba zvážit.
Konstrukční tip: U aplikací, kde je nutné bezpečné přidržení zátěže při vypnutém napájení, je potřeba motor nebo převodový motor doplnit externí přidržovací brzdou. Brzda se obvykle instaluje na vysokootáčkový nebo pomocný hřídel (hřídel kotvy nebo rotoru) a nikoli na hnací hřídel (výstupní hřídel).
Převodovky jsou konstruovány tak, aby byly tiché, ale některé jsou tišší než jiné. V některých případech vydávají kovová soukolí větší hluk než nekovová a čelní kola se šikmými zuby jsou obvykle tišší než čelní kola s přímými zuby. Na hluk z převodovky má vliv počet převodových stupňů, její zatížení a vstupní otáčky kotvy, případně rotoru. U některých menších převodovek s rovnoběžnými hřídeli a planetových převodovek se ke snížení hluku a vibrací používá ozubení prvního stupně z polyamidů. Šneková soukolí jsou obecně tišší než redukční převody s čelními ozubenými koly se šikmými nebo přímými zuby, protože fungují na principu klouzání. Vzhledem k tomu, že zuby šnekového soukolí jsou obvykle namáhány více tlakem než ohybem, a obvykle zabírá více zubů, jsou šneková soukolí odolnější vůči rázovému namáhání než čelní kola s přímými nebo šikmými zuby.
Dalším konstrukčním detailem, který může mít vliv na životnost převodového motoru, jsou kuličková ložiska hřídele motoru a výstupního hřídele. Možnými příčinami předčasného selhání ložisek mohou být cizí materiály ze znečištěného maziva nebo nefunkčních těsnění, zhoršení kvality maziva kvůli nadměrné teplotě nebo vnější kontaminaci nebo vznik elektrického oblouku vyvolaný proudy v hřídelích.
Konstrukční tip: Mezi brzké příznaky upozorňující na problémy s ložisky může patřit zvýšení teplotního rozdílu mezi motorem a ložisky, zvýšená hlučnost ložisek nebo zvýšení krouticího momentu (zatížení) motoru, které vede k vyššímu proudovému odběru motoru nebo převodového motoru.